top of page

ACM-AVISA

ACM Media

Yiippie!! For en lørdag!

Det var jubel i leiren allerede da 25 førere hadde meldt seg på til ACMs klubbtrening. Da treninga tok til på lørdag, sto det 37 navn på lista. Takket være mange nyrekrutterte ungdommer var snittalderen lavere enn på mange år. Når været i tillegg var godt, så er det ikke underlig at stemninga var på topp både på banen og i tårnet. Dette var gøy!

Førsteårsførere i gule vester flankert av instruktørene Rune Olufsen (tv) og Erika Skjærvik

- Over all forventning, sier arrangements stevneleder, Bjørn Arne Jensen, - Det er mange år siden vi hadde så mange deltakere på våre heldagstreninger.

- Hva tror du dette skyldes?

- Jeg tror det er flere årsaker. En generell økt mc-interesse lokalt er viktig, og så har vi fått mange nye og unge rekrutter. På lørdag hadde vi 6 - 7 førere som kjørte med kom-og-prøv-lisens.

- Hva innebærer det?

- Da tegner deltakeren en korttidslisens som inkluderer de nødvendige forsikringene, og så får deltakeren kjøre på banen sammen med en instruktør.

- Er det bare juniorer som deltar? - Nei, det er god spredning. Den yngste var femten år, og den eldste rekrutten er forlengst fylt femti. De kjører i samme klasse, og de er akkurat like ivrige på å komme ut på banen.

- Hva er det som appellerer de mer voksne?

- De har logisk nok innsett at å farte etter veiene med en R-sykkel og konkurrere med bobiler, blir kjedelig og meningsløst etter å ha testet sykkelen på bane.

- Enn blant juniorene?

- Det tror jeg at vårt rekrutteringsarbeid har vært viktig, og selvsagt er det skapt ringer i vannet fra de unge førerne som allerede har deltatt, sier Bjørn Arne.


Han forteller om muligheten for å benytte ACMs klubbsykkel til de første prøveturene, og at klubben disponerer en del av sikkerhetsutrustningen som er påkrevd. Juniorene som deltar på treninger betaler ingen treningsavgift, og instruksjonen er gratis.


- Hvordan ble lørdagens trening avviklet?

- Deltakerne deles inn i grupper. Juniorene og førsteårsførerne i én gruppe, og de andre i to grupper avhengig av fart.

- Kjøres det i ett? - Nei, det kjøres i det vi kaller pass på 20 eller 30 minutter, og da er førerne våte av svette når de bytter plass med neste gruppe. På lørdag hadde vi også åpninger for sightseeing-kjøring på banen som flere benyttet seg av. Den delen tok baneeier seg av.

- Det er det blitt høst. Hva skjer nå?

- Vi må selvsagt videreføre rekrutteringsarbeidet, og like viktig som førere er klubbens behov for banemannskaper på ulike nivåer. I helga måtte vi av ulike årsaker hente folk langveisfra på enkelte sentrale oppgaver.

- Hvordan blir sesongen ellers?

- Vi har ikke landet alle planer enda, men vi kommer ganske raskt til å igangsette detaljplanleggingen av 24-sesongen. Vi er selvsagt kraftig inspirert av den voksende interessen og de positive tilbakemeldingene fra førerne. I tillegg til neste års løpsarangement, vil vi se nøye på mulighetene for å utvide sesongen med flere tirsdagtreninger, avslutter en sliten, men fornøyd stevneleder.


Siste innlegg

Se alle
bottom of page